Tuesday, November 27, 2012

Diós paleo torta

Elkészítettem életem első lisztmentes süteményét!

The post is availabel here in English.

A paleo torta!

A lisztmentes ételek és édességek világa Niina vezetett be néhány hónapja, aki mostanában a gabonaféléket próbálja kiiktatni az életéből. Egyik nap beugrottam hozzájuk egy kis meglepi sütivel, majd gyorsan a következő közös vacsi-estünkre terelődött a szó. Ezekre az alkalmakra jobbára a desszertet én szállítom, nem volt vitás: ez alkalommal Niina saját sütit kap majd! Elő is került egy gasztromagazin, amiben Kulka János egy „csokis meggyes paleo tortát” készített. Hogy miért csokis, arról lövésem sincs, én egy deka csokit nem találtam a receptben, és végül is Niina is ezt szerette volna… akkor legyen!

Azért gyorsan rákerestem a neten, hogy mi ez a legújabb őrület, a paleo (paleolit) diéta. Annyi a lényeg, hogy az ősember táplálkozásának megfelelő ételeket kell fogyasztani, vagyis halat hússal, gyümölcsöt zöldséggel meg magokkal, ellenben a gabonák és tejtermékek fogyasztása nem javallott. (Elvégre az ősemberek nem fejték meg a mamutokat, és nem is művelték a földet! J ) Ez a sütemény azért is kiváló, mert ha valaki lisztérzékeny, vagy glutén-mentes ételeket fogyaszthat csak, akkor is nyugodtan belekóstolhat!

Szóval elővettem a legszebb kerámia sütőformámat, és elolvastam mi is kell a sütihez! Ezután a hozzávalókat saját elgondolásom szerint átalakítottam, végül a következők kerültek a süteménybe:

Hozzávalók:
200 g darált dió
50 g aprított magok, ami kb. 1 nagyobb marék (napraforgómag, mogyoró, mandula, tökmag)
4 egész tojás
2 marék meggybefőtt (lecsepegtetve)
1 nagyobb savanyú alma
1 citrom héja
4 evőkanál cukor (A kizárólagos paleo diétában ez méz, vagy stevia!)
1 teáskanál vanília aroma
1 teáskanál fahéj
1 teáskanál sütőpor
1 csipet só

Gyorsan konstatáltam, hogy itt csak az otthoni kertünkben termett dió segíthet, mivel itt 250 g dió 8 euróba (!) kóstál, nomeg édesanyám minden évben csodálatos cukrozott meggybefőttet készít külön az én karácsonyi püspökkenyerembe, így ez a hozzávaló is adott volt. Mint később kiderült, ha akartam volna sem tudtam volna itt meggyet venni, ugyanis Finnországban elérhetetlen! Ha valaki hasonló problémával szembesülne, használjon például áfonyát, vagy más karakteres és savanykás ízű gyümölcsöt helyette.

Előkészületek:
Első lépésben a diót ledaráltam és hozzákevertem a sütőport, majd a maroknyi vegyes magkeveréket durvára aprítottam, de még nem kevertem a dióhoz! Az almát meghámoztam és nagyobb darabokra szeltem, majd finoman meghintettem fahéjjal. (Ha a meggybefőttünk nagyon leveses lenne, akkor szűrőre szedjük, hogy ott lecsepeghessen.) A sütőt feltekertem 160°C-ra, hogy jó meleg legyen, mivel a tésztát hamar össze lehet állítani!

A tészta összeállítása:
A tojásokat kettéválasztottam, majd a fehérjét a cukorral és a csipet sóval fényes habbá vertem. Ebbe a habba adagoltam bele egyesével (!) a tojás sárgákat. Ezután egy lyukas közepű fakanállal dolgoztam tovább, így a hab nem tört össze. A tojáshabba belekevertem a vanília aromát, a citromhéjat, majd a darált diót is (ami mára sütőport tartalmazta). Legvégül az almát, meggyet és aprított magokat forgattam a tésztába.
A tésztát igyekeztem egyben a kerámiaformába szedni, hogy ne sérüljön a hab szerkezete, majd a forró sütőbe csúsztattam, ahol kb. fél óráig sült. A tűpróbát senki ne feledje! J

Egy kis tojáshab, a daarált dió, pár szem meggy és kész is a csodás süti!
 Hibalehetőségek:
Ez a süti gyakorlatilag elronthatatlan, de van amire jobb odafigyelni. A süti lelke a jó tojáshab! Sokan közvetlenül a fehérjébe, már felverés előtt belekeverik a cukrot. Az a tapasztalatom, hogy ebben az esetben a hab sokkal lágyabb lesz, valamint a fehérje nem is „habosodik ki” igazán. Érdemes tehát a fehérjét csak a sóval habosítani, mikor már félkemény a hab, akkor egyesével, evőkanalanként hozzámerni a cukrot, majd egyenként a sárgákat. A szárazanyagot mindig lyukas kanállal, vagy hablapáttal keverjük, kívülről befele!
Szerintem ennél a sütinél nagyon fontos a gyümölcs! A plusz magok elhagyhatóak, még a meggy is, de az alma semmiképpen sem! Az egész süti kicsit olyan ízű, mint egy nagyon tömény diós piskóta, vagy bejgli-töltelék, ezért nagyon kell bele az alma, ami fellazítja.
Így utólag azt gondolom, hogy ezzel a sütihez talán egy kekszes alap (150 g darált keksz  + 5-8 dkg vaj), vagy 3:2:1-es vajastészta (150 g liszt + 100 g vaj +50 g cukor) is készíthető.

Összességében egy a sütemény nekem egy hatalmas élmény volt, nem csalódtam benne! Szerintem így önmagában is megállja a helyét, egy délutáni kávé mellé, vagy gyerekeknek is bátran adható!
Mindenkinek csak ajánlani tudom, mert tényleg nagyon finom! J


Ajándék Niinának!

No comments:

Post a Comment