Tuesday, July 16, 2013

Áfonyás sajttorta

Avagy hogyan elevenítettem fel a régi sajttorta sütéseim emlékét egy kis frissen szedett finn erdei áfonyával?



Sajttorta áfonyával!

Kb. 2-3 évvel ezelőtt, mikor Európába, majd később kishazánkba is betört az amerikai sajttorta őrület, szinte minden összejövetelen találkozhattunk egy jobb, vagy rosszabb darabbal. Persze akkoriban engem is elkapott a láz és elég sok sajttortát sütöttem, így elég sok tapasztalatot szereztem sajttorta-ügyben. Mindazonáltal a mostani sajttorta akcióm előtt természetesen körbenéztem a neten, de nem volt sok újítás az utóbbi években, így maradtam a jól bevett módszereimnél. De mik is ezek?

A sajttorta krémjének legfontosabb értékmérője a „szemcsésség”. Mi??? Nos, a sajttorták krémje kb. 50% krémsajt (Mascarpone, Philadelphia stb.), míg a másik fele valami magas zsírtartalmú tejtermék. Sokan tejszínt használnak, de én nem szeretem, ugyanis abba több keményítő kell és így sokkal jobban „szemcsés” lesz a krém, ami sokat ront a süti élvezeti értékén.  Ebből kifolyólag én leginkább a sajtkrémen kívül nem tejszínt, hanem magas zsírtartalmú tejfölt használok, amivel egyrészt jelentős összegeket is spórolhatunk, nem is beszélve arról, hogy tejföllel egy sokkal krémesebb állagot érhetünk el, amit sütni is könnyebb és nem is reped olyan könnyen szét a torta!

A másik fontos kérdés, a tojás. Én egész tojás helyett, csak tojássárgákat keverek a krémes alapba, hiszen a fehérje víztartalma jelentősen hígítja a krémet, míg a sárgájával sokkal hatékonyabban lehet nagyobb szilárdságú, de mégis lágyabb sajtkrémet készíteni!  Fontos kérdés lehet még a kekszes alap is. Sokan szeretnek egy gyors 3:2:1-es omlós tésztát gyúrni, de valahogy a sajttortáknál és jobban szeretek egy édesebb, morzsalékosabb kekszes alapot készíteni, így ide én mindig ezt használom. Itt annyi a titok, hogy a vajat nem szabad sajnálni a keksztől, mert sokan úúúúúútálják a száraz, szétporló tortaalapot, így hiába jó a krém, ha egy rossz tészta agyoncsapja az egész koncepciót...

Lényegében tehát a kevés keményítő, a tojássárgája, a tejföl és a finom kekszalapban rejlik minden! JA sajttortát feldobhatjuk továbbá egy kevés savanyú gyümölccsel, bár én most frissen szedett erdei áfonyát használtam, amit saját kezűleg gyűjtöttem egy közeli erdőben. Készíthetjük a sütit külön gyümölcsöntettel, ekkor kb. 200 g friss, vagy fagyasztott gyümölcsből főzzünk öntetet a tortára!
  
Szedem az áfonyát a tortába! (Fotó: Niina).
Hozzávalók (egy 22-cm-es piteformához):
220 g darált édes, zsírosabb keksz (pl. zabkekszek) + 8 dkg olvasztott vaj
1 doboz mascarpone (250 g)
1 dobot 20%-os tejföl (250 g)
2 tojás sárgája
2 ek keményítő
1 citrom reszelt héja+ ½ citrom leve
1 narancs reszelt héja (opcionális)
1-2 tk vanília aroma
4-5 ek porcukor
2 nagy marék áfonya (vagy más savanyú gyümölcs)

A kekszes alap:
A kekszet a sütést megelőző este kávédarálóval ledaráltam, majd egy kis tálban hagytam éjszaka a konyhapulton szikkadni.

A zabkeksz darálás előtt és után.
Másnap reggel 8 dkg vajat megolvasztottam, majd hozzákevertem a darált kekszhez és néhány percet állni hagytam a keveréket, hogy a keksz jól megszívhassa magát.

Így kerül a vaj a kekszre.

Ezután a kekszes alapot a piteformába öntöttem és egy kanál, végül pedig a kezem segítségével alaposan belenyomkodtam és tömörítettem a formába. Végül a tészta tetejére egy papírtörlőt terítettem és felitattam a felesleges zsirdékot.
 
A vajas kekszet jól belenyomkodjuk a formába!
A krém összeállítása:
A mascarponét és tejfölt, a tojások sárgáit, a porcukrot, a citromhéjat és annak levét egy tálba öntöttem, és szép simára kevertem (A). Végül hozzáadtam a 3 közepes evőkanál keményítőt és alaposan elkevertem a krémet (B). Ekkor hagytam pár percet pihenni a sajtkrémet, egyrészt, hogy a porcukor is felolvadjon, másrészt, hogy a keményítőszemcsék is jól megszívják magukat folyadékkal (C). Végül az egész krémet a kekszes alapra öntöttem, és rászórtam 2-3 nagy marék fagyasztott áfonyát. (Az áfonyát sütés előtt azért is érdemes lefagyasztani, mert nem lesz minden lila, miközben felhasználjuk a gyümölcsöt, hiszen a színét majd csak sütéskor engedi ki.
 
Így készül a krém.
A sütés:
A sütit 160°C-os előmelegített sütőbe toljuk, melynek egyik sarkába egy befőttes üvegbe vizet állítottunk. (Erre azért is van szükség, mert magasabb páratartalom mellett a sajtkrém biztosan nem reped szét.) A sajttortát kb. 45-50 percig sütjük ezen az alacsony hőfokon mindaddig, amíg a torta széle aranybarna nem lesz.

Az áfonyát jobb fagyosan rászórni a sajtkrémre!

Ezután a tortát jobb egy éjszakára hűtőben pihentetni, hogy az ízek igazán összeérjenek, de miután megéreztük a süti finom illatát, erre úgysem fog sor kerülni… Érdekesség még a sajttorta esetében, hogy sütés során a krém nagyon kidomborodik a formából, szinte majdhogynem kifolyik! Ez azonban nem marad így, ugyanis mikor a torta hűl, a sajtkrém roppantul összeesik!
Szerintem mindenkinek ízleni fog ez a süti, aki csak kipróbálja! J
Szép napot, ildiKOKKI

Az erdei áfonya!

3 comments:

  1. Hát ezt nagyon enném:))) Irigyellek az áfonya szedésért, csak kimész és szeded. Nálunk 10 dkg 500 Ft((:

    ReplyDelete
    Replies
    1. Igen-igen, szedni lehet, de ez az igazi finn erdei áfonya a hagyományos áfonyánál méretét tekintve sokkal apróbb, így szedni is jóval tovább tart! De szuper volt az erdőben ballagni és bogyót gyűjteni, viszont ott nincs se barack, ribizli, vagy meggy, se semmilyen édes finom gyümölcs...

      Delete
  2. Elnézést, hogy belekotnyeleskedek, de a ribizli a finnek egyik kedvenc gyümölcse, és - noha barack nincs is - van rebarbara, feketeribizli, fekete- vörös- és tőzegáfonya, homoktövis és lápi szeder, sokukról mi magyarok jóformán nem is hallunk. Szörpökbe a madár- és lisztes berkenye és a varjúbogyó is kezd elterjedni. A dolog lényege az, hogy a legtöbbje vadon terem, ingyen szedhető, de a munkáddal fizetsz érte.

    ReplyDelete