Wednesday, July 16, 2014

Császármorzsa (smarni)

Így készítsünk császármorzsát tepsi helyett serpenyőben gyorsabban! J

 , 
Az a csodás reggeli! 

A császármorzsa elkészítése szintén az elsők között volt, amit az egyetem alatt megtanultam, de valahogy mégis úgy alakult, hogy évek óta nem készítettem. Most azonban vacsorára úgy terveztük, hogy összedobunk egy adag palacsintát a Tesómmal, de liszt helyett búzadara került a keverőtálba….

Ági erre kétségbeesetten megszólal: „Most mit csináljunk?! Mire én: „Császármorzsát!” Ági: ”Te tudsz olyat?!” J J Így aznap este palacsinta helyett végül tehát császármorzsa készült, amit egy sima teflonos serpenyőben sütöttem ki a gázon, 2 részletben. Amíg a búzadara duzzadt a tejben, addig meg játszottunk egy póker-partyt a gyerekekkel, s mire az összes zsetonom elveszítettem, már mehettem is sütni! J

Hozzávalók:* (4-6 személyre, egy jó nagy adaghoz).
2,5 dl liszt + 2, 5 dl búzadara (Együtt kb. 40-45 dkg.)
3-4 egész tojás
5 dl tej
4-5 ek cukor
8 dkg olvasztott vaj
2 marék mazsola (kb. 8-10 dkg)
1 tk vanília kivonat
1 citrom reszelt héja és leve
1 csipet só
1 tk sütőpor

* Megjegyzés: A recept hozzávalóit évekkel ezelőtt a Horváth Ilona-féle szakácskönyvből jegyeztem meg.
 
A szék és a terítő a Tesómtól van!  J

Elkészítés:
Egy mélyebb tálban elkeverjük a lisztet a búzadarával, kristálycukorral és a sóval. Ráütjük a tojásokat, hozzáadjuk az olvasztott vajat, mazsolát, a vanília kivonatot és a citrom héját és levét, majd apránként elkeverjük annyi tejjel, amennyit felvesz. A tésztát 20-30 percet félretesszük, hogy a búzadara megduzzadjon, majd hozzáadjuk a maradék tejet is, hiszen a tésztánk a pihentetés alatt jócskán sűrűsödik majd.
A smarni sütéséhez egy serpenyőben alacsony fokozaton egy kevés vajat megolvasztunk, beleöntjük a tészta felé, majd a serpenyőt lefedjük egy fedővel. Addig sütjük így a tésztát, amíg az alja meg nem sül, de a teteje még picit folyós marad. Ekkor magasabb hőfokra kapcsoljuk a gázt, a tésztát átfordítjuk, majd azt egy fa keverővel először kettévágjuk, végül apró darabokra szeljük. Mire az egész tésztakorongot feldaraboljuk, addigra szépen átsülnek a kis darabkák, de aki szeretné további 1-2 percet sütheti a smarnit.
Végül a forró császármorzsát sárgabarack lekvárral, illetve porcukorral tálaljuk! J

Mire érdemes figyelni?
A császármorzsa sütése során a tészta első felét tényleg alacsony fokozaton süssük, mert ha nem így járunk el, az alja túlságosan odakap, míg a teteje nyers marad.
Ha lehet, sose öntsünk túl sok tésztát a serpenyőbe, ha azt túl kicsinek érezzük, inkább 3 adagba süssük ki a tésztát, mert ha túl sok a tészta a tálban, szintén az egyik fele odakap, a másik fele meg nyers marad.
A tésztát akkor kell átfordítani, amikor a széle kicsit kezd opálossá/áttetszővé válni, és nagyobb légbuborékok jelennek meg a tésztakorong közepén.
Próbáljátok ki, mert egy gyorsan elkészíthető és olcsó édesség! J


Szép napot, ildiKOKKI

Császármorzsa...

1 comment:

  1. Már régóta tervezem a készítését és nem tudom, hogy miért, de még mindig nem álltam neki. Pedig úgy szeretem!

    ReplyDelete